Dnes som bol vyskúšať trate v okolí Čertovice, kde v uplynulom čase po verejnej zbierke zaobstarali ratrak, vyzerá, že aj úspešne opravili (súdim podľa kvality úpravy trate). Prešiel som dve oficiálne trate: Čertovickú (do Sedla za Lenivou) a 2x Malý líščí okruh (okolo Beňušky)- v skutočnosti to nie je okruh, ale na konci trate sa musíte otočiť a vrátiť.. Upravená je aj trať Jarabská - zjazd do Jarabej, ale pozrieť som už nešiel.
Trate sú upravené do šírky, bez problému obojsmerná premávka, vždy je dosť miesta sa obísť. Snehu je dostatok, občas sa na trati objaví miesto, kde je trošku "vyoraný" kus zeminy alebo korienkov a stebiel bylín. Nie je to však na prekážku, dá sa to dobre obísť.
Stopa na klasiku zatiaľ chýba, preto uvádzam podmienky pre CT "iba" dobré. Podľa vyjadrení správcov by však mala stopa pribudnúť. Pre FT je k dispozícii široká, veľmi kvalitná trať bez nerovností, krásne vyplanírovaná, naozaj ukážkovo. Veľká pochvala správcom aj tou cestou.
Miernym problémom sú však pešiaci, ktorí bezostyšne využívajú celú šírku tratí, chodia v skupinách vedľa seba. Myslím si, že si ani neuvedomujú, že sa prechádzajú po bežkárskej trati, berú to ako krásne vypluhovanú cestu na prechádzku a bežkárov ako niekoho kto ich ohrozuje (súdim z niekoľkých rekcií). Najmä od Čertovice po Sedlo za Lenivou bola trať riadne pošliapaná, od Sedla za Lenivou po útulňu Líška o niečo menej, od útulne Líška po otočku na Malom líščom okruhu už minimálne. Pošliapanie trate je zreteľné aj z priložených fotiek.
Správu pridal:
Tomass (zobrazené 492x)
Komentáre:
jaroschreiber: Hmm.. fotky nevidno ;- Tomass: Skúšal som fotky vložiť aj cez edit, ale nedarí sa mi to ... Formát majú aj veľkosť vyhovujúca. Ospravedlňujem sa, neviem v čom je problém. Karol: Tomass, napíš mi (admin), skúsim na to pozrieť. Dnes som pridal všetky trasy na Čertovici pod stredisko Nízke Tatry. Prosím už pri nových správach vyberajte z nadefinovaných trás.
17.1.2021
Kremnické vrchy
Sedlo Tri kríže Brestová
40 až 60 cm
tvrdý podklad s popraškom
prešlapané, ujazdené bežkármi
Ferodl
Stav dňa:
17.1.2021
Trasa:
Sedlo Tri kríže - Brestová (Kremnické vrchy) Od odbočky spod sedla Tri kríže po stredisko Brestová
Parametre:
850 - 1120 m n.m., dĺžka 4 km
Sneh:
40 až 60 cm, tvrdý podklad s popraškom
Stav úpravy trate:
prešlapané, ujazdené bežkármi
Podmienky pre CT a FT:
dobré/obmedzené (CT), dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od -7 do -9 st. C
Počasie:
jasno, bez zrážok, bezvetrie
Doplňujúci popis:
Trasa z Brestovej na Tri kríže, keďže v rámci okresu ZV sa nemôžem dostať ani do BB ani na Skalku prvý krát, hoci som myslel že za tie roky poznám Skalku dobre. Zo začiatku od Brestovej stúpanie, čo by nevadilo keby po trase neprešiel inteligent autom, takže prvé dva km trápenie pri skate, potom už vcelku fajn, počasie nádhera aj keď chladno. Na kondičku fajn vyšlap, možno by to chcelo ešte raz prejsť ratrakom, ak by to bolo možné, aj keď chápem že je to vedľajšia trasa od všetkých ostatných v Kremnickych vrchoch. Tiež by som uprednostnil Skalku alebo Králiky, bohužiaľ lebo okres, uviazol som vo ZV. Držím palce všetkým bezkarom ktorý môžu a chcú.
Správu pridal:
Ferodl (zobrazené 403x)
Komentáre:
Brestovec: V piatok poobede Kartikovci ratrakovali, v sobotu cez deň, hlavne ráno to bolo na skate perfektné. Inteligent na aute to zvykne prebehnúť na Laurín (1,5 km) niekedy v sobotu večer/v noci. Vďaka aj za to málo, že to Kartík vôbec z času načas prebehne ratrakom, robí to za svoje. Ferodl: Ďakujem za úpravu Kartíkovi,možno by to chcelo len pridať kasičku s otvorom na mince a samozrejme visacím zámkom-lebo však sme na Slovensku, a myslím že veľa ľudí by do kasičky prispelo eurom či dvoma, že by sa aspoň čosi vyzbieralona palivo do ratraku a za ochotu. Tak to chodí všade v zahraničí, už aj na veľa miestach u nás, myslím že ľudia sa musia naučiť nejakej kultúre, a keď už raz niekto investuje svoj čas a svoj stroj do úpravy, mali by sme to oceniť. Za mňa kedykoľvek.
17.1.2021
Kremnické vrchy
Kordíky Kordícka zvážnica
40 až 100 cm
nový sneh prašan
upravené v celej dĺžke
stanley
Stav dňa:
17.1.2021
Trasa:
Kordíky - Kordícka zvážnica (Kremnické vrchy) Z Kordík popod hrebeň smerom na juh až po križovatku so žltou značkou, ktorá smeruje z Tajovskej zvážnici na Tunel.
Parametre:
854 - 1113 m n.m., dĺžka 5 km
Sneh:
40 až 100 cm, nový sneh prašan
Stav úpravy trate:
upravené v celej dĺžke
Podmienky pre CT a FT:
ideálne, strojová stopa (CT), veľmi dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od -14 do -14 st. C
Počasie:
jasno, bez zrážok, bezvetrie
Doplňujúci popis:
Dnes to bola nádhera, nádhera a ešte raz nádhera. Podmienky ideálne a spolu s počasím a energiou na úpravu ktorú do toho dávajú chlapi, to bol raj na zemi.
Veľká vďaka za úpravu Kordíckej diaľnice!!!
Príspevok je v trezore hore pri chatke. Kto dnes nebol, môže ľutovať.
Ešte raz vďaka Kordíčania a samozrejme aj zares.
Správu pridal:
stanley (zobrazené 441x)
Komentáre:
17.1.2021
Západné Tatry
Liptovská Kokava Podbanské
25 až 30 cm
nový sneh prašan
upravené v celej dĺžke
tgodany
Stav dňa:
17.1.2021
Trasa:
Liptovská Kokava - Podbanské (Západné Tatry) Liptovská Kokava, upravovaná trať
Parametre:
790 - 960 m n.m., dĺžka 10 km
Sneh:
25 až 30 cm, nový sneh prašan
Stav úpravy trate:
upravené v celej dĺžke
Podmienky pre CT a FT:
ideálne, strojová stopa (CT), ideálne (FT)
Teplota vzduchu:
od -11 do -9 st. C
Počasie:
hmla, bez zrážok, bezvetrie
Doplňujúci popis:
Dnes este pred vychodom slnka bola upravena trat JRD-Luka pod Sekaniskom a okruh ratrakom. Trat/okruh je opraveny vyborne, najdu sa miesta, kde trci trava, alebo kus hrudy, ale takych miest je minimum a su z dovodu, ze predsa len by to chcelo troch viac snehu. Na spojnici JRD-Luka pod Sekaniskom su dokonca 2 stopy hore a 2 stopy spat klasicky. (Sneh uvadzam suchy stlaceny prach, ale on musi byt trochu vlhky, lebo inak by nesiel natolko stlacit)
Správu pridal:
tgodany (zobrazené 268x)
Komentáre:
17.1.2021
Kremnické vrchy
Skalka Biela stopa sever
50 až 100 cm
nový sneh prašan
upravené v celej dĺžke
cyklosante
Stav dňa:
17.1.2021
Trasa:
Skalka - Biela stopa sever (Kremnické vrchy) Štadión - Bystrické sedlo - Pekná vyhliadka - Obchvat - Gergolyho tunel - Václavák - chata Cabanka - Kordícke sedlo - Pramene - chata Obrázok (Široká) - okolo Vlčieho vrchu - sedlo Dirháb - Václavák - späť na Štadión
Parametre:
880 - 1230 m n.m., dĺžka 25 km
Sneh:
50 až 100 cm, nový sneh prašan
Stav úpravy trate:
upravené v celej dĺžke
Podmienky pre CT a FT:
veľmi dobré, strojová stopa (CT), veľmi dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od -12 do -12 st. C
Počasie:
polooblačno, mierne sneženie, premenlivý vietor
Doplňujúci popis:
Do dnesneho rana tiez upraveny juzny okruh a aj trate na Skalke.
Správu pridal:
cyklosante (zobrazené 609x)
Komentáre:
17.1.2021
Kremnické vrchy
Králiky chata nad Tajovom
50 až 80 cm
nový sneh prašan
upravené v celej dĺžke
ZAaRES
Stav dňa:
17.1.2021
Trasa:
Králiky - chata nad Tajovom (Kremnické vrchy) Od zjazdovky na Králikoch popod mostíky na Chatu nad Tajovom
Parametre:
750 - 900 m n.m., dĺžka 5 km
Sneh:
50 až 80 cm, nový sneh prašan
Stav úpravy trate:
upravené v celej dĺžke
Podmienky pre CT a FT:
ideálne, strojová stopa (CT), ideálne (FT)
Teplota vzduchu:
od -11 do -10 st. C
Počasie:
polooblačno, bez zrážok, premenlivý vietor
Doplňujúci popis:
Nadránom boli upravené trate Králiky - Skalka, Králiky - Hostinec, Králiky - Chata nad Tajovom, Králiky , Kordícka zvážnica - Kordíky ( aj Hrbočky) a bežecký areál na Králikoch aj s prepojením na trasu k chate.
Správu pridal:
ZAaRES (zobrazené 472x)
Komentáre:
Juraj10: Ďakujeme! Len keby keby niekto dokázal vysvetliť pánom zo strediska Králiky, že pri cene 10 EUR parkovné majú prázdne parkovisko a dole generujú dopravný chaos (navyše 6 áut po 10 EUR im určite vynesie viacej ako 50 áut po 3 EUR :))
17.1.2021
Kremnické vrchy
Kordíky Kordícka zvážnica
40 až 80 cm
nový sneh prašan
upravené v celej dĺžke
JMSOZKH
Stav dňa:
17.1.2021
Trasa:
Kordíky - Kordícka zvážnica (Kremnické vrchy) Z Kordík popod hrebeň smerom na juh až po križovatku so žltou značkou, ktorá smeruje z Tajovskej zvážnici na Tunel.
Parametre:
854 - 1113 m n.m., dĺžka 5 km
Sneh:
40 až 80 cm, nový sneh prašan
Stav úpravy trate:
upravené v celej dĺžke
Podmienky pre CT a FT:
ideálne, strojová stopa (CT), ideálne (FT)
Teplota vzduchu:
od -11 do -12 st. C
Počasie:
jasno, slabý vietor
Doplňujúci popis:
Dnes ráno okolo 6 hod prejdené trasy podľa mapy:
https://nabezky.sk/node/142157
Pravdepodobne nie je čo vytknúť.
Správu pridal:
JMSOZKH (zobrazené 352x)
Komentáre:
16.1.2021
obec Vrchteplá
lúky nad obcou
10 až 20 cm
nový sneh prašan
prešlapané, ujazdené bežkármi
bacikd
Stav dňa:
16.1.2021
Trasa:
lúky nad obcou (obec Vrchteplá)
Parametre:
Sneh:
10 až 20 cm, nový sneh prašan
Stav úpravy trate:
prešlapané, ujazdené bežkármi
Podmienky pre CT a FT:
dobré (CT), nevhodné (FT)
Teplota vzduchu:
od -3 do -5 st. C
Počasie:
veľká oblačnosť, bez zrážok, bezvetrie
Doplňujúci popis:
Bežkovanie na lúkach nad obcou Vrchteplá po pravej strane od smeru z Pov. Bystrice. Veľmi dobre sa bežkuje, treba využiť takéto dobré podmienky.
Správu pridal:
bacikd (zobrazené 99x)
Komentáre:
16.1.2021
Kremnické vrchy
Rázc. pod Flochovou Horná Štubňa cez Jegorovku
15 až 92 cm
nový sneh prašan
prešlapané, ujazdené bežkármi
FunTTomas
Stav dňa:
16.1.2021
Trasa:
Rázc. pod Flochovou - Horná Štubňa cez Jegorovku (Kremnické vrchy) Rázcestie pod sedlom Flochovej (odbočka do Širokej doliny) - zrub Jegorovka - Krpec - Jazvečia - Medvedie - Dedinská dolina - Horná Štubňa
Parametre:
630 - 1280 m n.m., dĺžka 12 km
Sneh:
15 až 92 cm, nový sneh prašan
Stav úpravy trate:
prešlapané, ujazdené bežkármi
Podmienky pre CT a FT:
veľmi dobré (CT), obmedzené, hlboký sneh (FT)
Teplota vzduchu:
od -11 do -7 st. C
Počasie:
zamračené, občasné sneženie, silný vietor
Doplňujúci popis:
Od odbočky do Mokrej doliny dobre prešlipané na Handel (pod sedlom Flochovej), južný traverz Flochovej je prejdený slabšie, ale trasa cez sedlo Flochovej na Flochovú a naspäť na južný traverz je prešliapaný. Taktiež zjazd od Jegorovky cez drevosklad do Dedinskej doliny (vyjazdená skratka lesom, nie naokolo cez Krpec, tam je vypluhovaná cesta od drevoskladu, ale je to zjazdné na lyžiach, lebo ostal tvrdý podklad a cez deň výdatne snežilo. Asfaltka Dedinskou dolinou je vyjazdená, tak treba dávať pozor na občasné skalky z posypu pod páperovým snehom.
Správu pridal:
FunTTomas (zobrazené 185x)
Komentáre:
16.1.2021
Volovské vrchy
Jahodná Stará židovská
5 až 15 cm
nový sneh prašan
neupravené
PanProfesor
Stav dňa:
16.1.2021
Trasa:
Jahodná - Stará židovská (Volovské vrchy) upravovaná trať v okolí Košíc
Parametre:
790 - 640 m n.m., dĺžka 6 km
Sneh:
5 až 15 cm, nový sneh prašan
Stav úpravy trate:
neupravené
Podmienky pre CT a FT:
obmedzené (CT), nevhodné (FT)
Teplota vzduchu:
od 0 do 0 st. C
Počasie:
Doplňujúci popis:
Z Jahodnej po starej židovskej asi 5 cm snehu, čo je málo - veľa kameňov, aj na "kameňáky bežky".
Lepšie podmienky začali až pred Pišiverkou, ďalej už dobre až po Lajošku.
Na červenej tiež veľa kameňov.
Priatelia bežkári, váhal som, či je vhodné v súčasnej situácii vyjadrovať svoj názor k aktuálnemu stavu a opatreniach zameraných na zamedzenie šírenia vírusu SARS Cov2 ale nedokážem mlčať.
Uvedomujem si, že každé verejné prezentovanie názoru v tak citlivej otázke môže vyvolať nesúhlasné reakcie a útoky za to, že si to vôbec dovoľujem. Ctím si však slobodu prejavu a tak neočakávam, že so mnou musia všetci súhlasiť.
V bežkárskej komunite to však najmä na sociálnych sieťach v súčasnosti vrie pre opatrenia, ktoré vychádzajú z Uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 808 z 31. decembra 2020, ktorým bol nariadený zákaz vychádzania denne v čase od 05:00 do 01:00 nasledujúceho dňa.
Zo zákazu vychádzania bolo udelených 19 výnimiek a jednou z nich je:
12. pobyt v prírode vrátane individuálneho športu v rámci okresu, v prípade hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy a Košíc v rámci územia mesta, a cestu späť.
Z opatrenia a znenia tejto výnimky je jasné, že bežkári žijúci v oblastiach, kde nie je sneh môžu zabudnúť na to, že sa počas vrcholiacej sezóny dostanú k svojmu športu.
Bodka.
Tu by sa dalo (malo?) skončiť.
Naša vláda rozhodla tak to rešpektujme (chcel som to napísať zrozumiteľnejšie ale neodvážim sa).
Najskôr ešte chcem prezentovať svoj postoj k pandémii a situácii u nás či vo svete aby ma niekto nepriradil do skupiny ľudí, kam nepatrím. Pretože na Slovensku je to už raz tak, buď si za alebo proti. Buď si čierny alebo biely. Buď si s nami alebo proti nám.
Takto to v reálnom živote nikdy nemôže fungovať.
Pandémia, ktorá zasiahla celý svet je veľmi vážny problém, situácia u nás je ešte vážnejšia. Najmä, čo sa týka stavu zdravotníctva, jeho preťaženie a limity, ktoré sú už na hrane.
O tom, že je potrebné zo strany štátnych orgánov prijímať opatrenia niet pochýb. Opatrenia by mali byť zmysluplné, také aby zabránili šíreniu vírusu.
Takže nepopieram vážnosť situácie a potrebu prijímať adekvátnych opatrení.
Pandémiu tu máme už takmer rok. Denne sa zahlcovaní množstvom informácií z médií a sociálnych sietí na túto tému. Vieme teda už veľmi veľa o tom čo vírus spôsobuje, ako sa šíri a čo všetko je potrebné robiť aby sme sa vyhli nákaze, neochoreli a nešírili vírus ďalej.
Ľudia sú však často nepoučiteľní a veľká časť z nich verí hoaxom a dezinformáciám a tak sú medzi nimi takí, ktorí dokonca existenciu vírusu popierajú alebo spochybňujú účinnosť opatrení na zabráneniu šírenia pandémie.
Vo všetkých krajinách sa prijímajú rôzne obmedzenia a opatrenia pre zvládnutie aktuálnej situácie.
Pozrime sa do susedných krajín, aké obmedzenia platia pre individuálne športovanie vo voľnej prírode do ktorého patrí aj bežecké lyžovanie.
V Českej republike je zavedený systém PES, kde pri jeho najvyššom stupni, v ktorom sú teraz je zákaz vychádzania v nočných hodinách, individuálne športovanie v exteriéri je obmedzené na 2 osoby na jednom športovisku, žiadne obmedzenia presunov z okresu do okresu a tak tento víkend sa očakáva po bohatej nádielke snehu invázia bežkárov na horách. Iste budeme súhlasiť, že pod jedným športoviskom v tomto zmysle nemôžeme chápať celé pohorie. V médiách vidíme reportáže z oblastí, ktoré usmerňujú ako sa počas víkendu správať, o tom ako budú fungovať požičovne bežiek (zjazdovky sú zatvorené)...
V Rakúsku platí zákaz vychádzania po celý deň ale výnimku majú cesty spojené s psychickou a fyzickou regeneráciou. Bežkárske strediská sú v prevádzke, dokonca premávajú lanovky a vleky.
Porovnajme to so situáciou u nás.
Máme zákaz vychádzania počas dňa od 05:00 do 01:00 nasledujúceho dňa. Povolený pobyt v prírode ale len v rámci okresu alebo územia mesta Bratislavy a Košíc.
Aj u nás na horách sú výborné snehové podmienky a preto sa ľudia vyrojili v rámci okresov na zasnežené kopce.
A médiá?
Plné reportáží a článkov ako nedodržiavame lockdown. Polícia zablokovala prístupy do stredísk a kontroluje vozidlá, či nie sú náhodou z iného okresu. Ani hranice nie sú azda chránené dôslednejšie. Dozvedáme sa o nezodpovednom správaní ľudí, pretože si dovolili využiť výnimku a išli do prírody. Ak sa náhodou niekto zo susedného okresu pokúša dostať na upravenú bežkársku trať (BA-Pezinská Baba), polícia ho nekompromisne otočí, prípadne pokutuje. Takto hnusobu určite rýchlo porazíme.
V prvej vlne v období veľkonočných sviatkov toto opatrenie, ktoré sleduje zníženie mobility malo opodstatnenie, lebo malo zabrániť cestovanie po celej krajine za príbuznými, dávalo to zmysel.
V súčasnej dobe má zabrániť mobilite pri ceste do prírody za individuálnym športom.
A pritom vieme, že vírus sa najlepšie šíri pri blízkom kontakte ľudí vo vnútorných priestoroch s nedostatočným odstupom a nezakrytými dýchacími cestami.
Šírenie vírusu v prírode pri športovaní s dodržaním základných pravidiel o rozostupe a prekrytí tváre, je takmer nemožné.
Toto všetko vieme aj my, obyčajní ľudia, ktorí nie sme odborníci v infektológii.
Vedia to aj kompetentní, no napriek tomu prijali takéto opatrenie.
Hľadáme logiku v tomto opatrení?
Ja ju nevidím!
Nie, nevyzývam k nedodržiavaniu opatrení ale vyzývam k zmysluplným opatreniam, ktoré sú potrebné a môžu situáciu zlepšiť. Takto veľkej časti verejnosti bránime v zdravom pohybe v prírode, spôsobujeme škody na zdraví a psychike ľudí. A to si kompetentní neuvedomujú.
Čo nám teda v tejto situácii zostáva? Vziať čelovky a ísť si zabehať na upravené trate v čase od 01:00 do 05:00.
Na fotkách smutný pohľad do jedného z najnavštevovanejších a najrozsiahlejších stredísk bežeckého lyžovania na Slovensku, Skalku v Kremnických vrchoch. Kamery Bielej stopy a penziónu Guldiner zobrazujú vyľudnený štadión Rudolfa Čillíka v sobotu dopoludnia.
Nízke Tatry - Donovaly | 9.1.2021 | Peter Brečka | Čítané 478x | 1 príspevok v diskusii
Na Donovaloch odstránili popadané stromy a prvý krát v tejto sezóne upravili trate. Trate zodpovedajú tejto prvej úprave, miestami ešte málo pevné, ale začiatok to je.
V tejto náročnej dobe sa musíme vzájomne podeliť o prírodu, veľa z nás prírodu vyhľadáva a každý v nej robí tie aktivity, ktoré sú mu blízke. A tu sa ukazuje problém, keďže pohyb v prírode je spojený aj so vzťahom k samotnej prírode a aj k ľuďom. Zo zablatených lúk v okolí miest a obcí sa ťaháme do snehu, sánkovať sa, prechádzať, bežkovať alebo sa len tak hrať s deťmi. Opäť sa potvrdzuje, že vnímanie iných, tolerancia, ústretovosť či všeobecné pochopenie je nie bežné. A valcujú tí, ktorých je viac. Bežkári sa prepletajú pomedzi chodcov, ktorí často pochodujú traja –štyria vedľa seba a na prípadné prosby bežkárov reagujú povýšenecky. A prirodzene, že sa objaví aj ostrejšia reakcia bežkárov, ktorí chcú mať nerozdupanú aspoň klasickú stopu. A keď sa k tomu pridajú skútre ako dnes na Donovaloch, tak je z pohody stres.
Mali by sme chápať, že počas všeobecného obmedzenia by sme sa mali v prírode všetci slušne pomestiť. Je to miesto, kde dokážeme upevniť fyzické a duševné sily. Stačí, aby si chodci uvedomili, že ak by neboli upravené bežkárske trate, tak by sa v prírode pohybovali veľmi ťažko, okrem tých najodolnejších. A teda by tam ani neboli. Stačí ísť krajom trate v zástupe a trochu okolo seba sledovať dianie, bežkári uberú z rýchlosti a slušne chodcov obídu bez toho, aby im pred nosom šermovali palicami.
Keď boli lyžiarske strediská otvorené, tak sme boli v priestore viac rozptýlení a ku konfliktom až tak nedochádzalo. Neboli sme slušnejší, len nás bolo menej na jednom mieste. Je čas si toto všimnúť a poučiť sa zo všetkej tej vzájomnej nevraživosti od začiatku pandémie.
Lebo bude to len tak, ako si to sami spravíme.
Nízke Tatry - Donovaly | 31.12.2020 | Peter Brečka | Čítané 364x | 0 príspevkov v diskusii
Ale vlastne medzi ktorými poslednými, keď iní okolo majú upravené trate aspoň čiastočne, alebo niektoré úseky?
A prečo posledné, veď ešte neupravilo ani meter?
Takže opravujem: Donovaly si nevšimli tých 40 až 50 cm snehu, dnes už aj sadnutého a chladom stuhnutého. Kedy teda budú aspoň posledné spomedzi iných?
Kremnické vrchy - Skalka | 31.12.2020 | Karol Kováč | Čítané 542x | 0 príspevkov v diskusii
Ťažký, mokrý sneh spôsobuje veľké problémy pri úprave tratí
Tak sme sa dočkali.
Konečne nám na horách v polohách nad 1000 m n. m. nasnežilo. Žiaľ, ťažký, mokrý sneh láme stromy a konáre. Je preto veľmi ťažké udržiavať trate pre bežkárov prejazdné. Vysoké je aj nebezpečenstvo pádu ďalších stromov, preto treba naozaj zvážiť, kam sa na bežkách vyberieme. Aj keď už nesneží, na stromoch sa ťažký sneh drží. Buďme preto maximálne opatrní.
Veľmi náročná je situácia aj v Kremnických vrchoch. Stroje upravujúce trať majú problémy dostať sa cez spadnuté stromy, ktoré musia byť z tratí odstraňované. V hlbokom snehu je to veľmi náročná robota. Počas uplynulých dní napadlo v tejto oblasti aj viac ako pol metra snehu, najmä v hrebeňovej časti.
Ľudia, ktorí sa snažia upraviť pre nás trate majú náš obdiv za neskutočné nasadenie. Teraz si zvlášť uvedomujeme, že nie len naša vďaka ale aj príspevky na úpravu tratí môžu pomôcť v ich úsilí, ktoré okrem osobného nasadenia sú potrebné aj na zabezpečenie chodu techniky.
Vďaka ZaARES Banská Bystrica, Cyklosanté, Kordícky Hrebenák, Biela stopa Kremnica a všetkým ostatným, ktorí idú v tejto situácii na doraz.
Želám nám všetkým do nového roka všetko najlepšie, veľa zdravia a radosti v zasnežených horách. Správajme sa zodpovedne a verme, že bude lepšie.
Fotografie sú od upravovateľov tratí pre ilustráciu, aký ťažký je boj s prírodným živlom.
Informácie | 28.12.2020 | Michal Vojtas | Čítané 640x | 0 príspevkov v diskusii
Čertovica bude novým centrom bežkovania v Nízkych Tatrách na strednom Slovensku
Sedlo Čertovica v Nízkych Tatrách ponúka ideálne podmienky na vytvorenie bežkárskych tratí. Priemerná nadmorská výška viac ako 1000 m n.m. je garanciou prírodného snehu minimálne počas dvoch mesiacov v roku a desiatky kilometrov udržiavaných lesných ciest ponúkajú nekonečné možnosti. Pomôžte občianskemu združeniu Horské Spoločenstvo už túto zimu pripraviť profesionálne bežkárske trate s kilometrami zážitkov. Podľa získanej finálnej sumy plánujeme pripravovať trate na skate a, ak rozpočet dovolí, aj klasickú stopu.
ZBIERKA
Verejná zbierka na technické zabezpečenie sa ukonči na konci roka 2020 a prispieť je možné na platforme:
Po minulej sezóne máme za sebou testovací ročník, kedy sme sprístupnili 15 kilometrov bežkárskych tratí pomocou staršieho ratraku, ktorého limity nám nedovoľujú pripraviť seriózne trate do ďalších sezón. Ratrak sme viac času opravovali, ako na ňom jazdili a aj tak sme ho presvedčili iba na zatáčanie do jednej strany.
Aj napriek provizórnemu režimu sme sa nevzdali a záujem verejnosti nás povzbudil v ďalšom snažení.
Našim cieľom je od tejto zimnej sezóny pre vás pripravovať profesionálne a bezpečné bežkárske trate v unikátnom prostredí Nízkych Tatier.
Vzhľadom na ťažké vysokohorské podmienky potrebujeme adekvátne technické vybavenie, ktoré dokážeme zabezpečiť len s vašou pomocou. Pomôžte nám kúpiť ratrak.
Odmenou pre Vás budú, okrem zážitkových a bežkárskych odmien, ktoré za podporu získate, aj nádherné výhľady na Horehronie, Vysoké a Nízke Tatry. Pokojné chvíle plné oddychu si užijete počas prechádzok na menej náročných tratiach aj s celou rodinou.
Aktívni a náročnejší športovci si prídu na svoje na dlhších tratiach s väčšími prevýšeniami s redším vzduchom.
TRASY
Plánované trasy v celkovej dĺžke viac ako 40 kilometrov, budú vzdialenosťou a prevýšeniami vhodné pre všetky kategórie bežkárov:
V závislosti od snehových podmienok chceme sprístupniť trate už počas nadchádzajúcej zimnej sezóny 2020/2021. Ako prvú spustíme 6 kilometrovú nenáročnú vyhliadkovú hobby trať Čertovica - Útulňa Líška - Záver Líškovej doliny - a späť s panoramatickými výhľadmi.
Vyhliadková jazda do obce Jarabá je 9 kilometrová "zjazdárska" trať s klesavým charakterom (Čertovica - Sedlo za Lenivou - Letisko - Horná Jarabá - Kyslá), na konci ktorej uvíta bežkárov chata Jarabatá.
Za optimálnych snehových podmienok pripravíme aj náročnejšie trate. Sem patrí 20 kilometrový okruh (Čertovica - Sedlo za Lenivou - Rázcestie nad Bukovinkou - Čučoriedky - Letisko - Sedlo za Lenivou - Čertovica) a prepojenie s bežkárskymi traťami "Pohanské" nad obcou Mýto po Ďumbierom po magistrále, ktorá sa tiahne 16 kilometrov hrebeňom (Čertovica - Sedlo za Lenivou - Letisko - Šanské - Pohanské).
Prepojenie s obcou Braväcovo na Horehroní zabezpečí južná 15 kilometrová trasa (Čertovica - Sedlo za Lenivou - Rázcestie nad Bukovinkou - Leňušská dolina - Braväcovo)
Ideálny východiskový bod na trate je horské sedlo Čertovica, v blízkosti turistickej značky Čertovica motorest (1229 m n. m.), kde sa nachádza aj turistická ubytovňa Domček Horskej Služby, ktorý bude slúžiť aj ako zázemie pre požičovňu bežkárskeho vybavenia.
Informácie pred zimnou bežkárskou sezónou 2020/2021
Záhradnícke a rekreačné služby zodpovedajú za úpravu bežeckých tratí vo východnej časti Kremnických vrchov, v Starohorských vrchoch a za prevádzku Areálu zimných športov na plážovom kúpalisku v Banskej Bystrici. Radi by sme preto informovali o novinkách a zaujímavostiach, ktoré môžu bežkári očakávať v nadchádzajúcej zimnej sezóne.
Počas jesene prebiehali intenzívne prípravy na nadchádzajúcu zimnú sezónu. Veľké problémy nám urobila októbrová snehová nádielka na horách, kedy ťažký sneh polámal veľké množstvo prevažne listnatých stromov. Mnohé trate boli úplne nepriechodné. Prepilovali sa tak trate medzi Šachtičkami a Donovalmi po hrebeni a zvážnica zo Šachtičiek popod Jelenskú skalu po Izbicu. Hlavne zvážnica sa po mnohých rokoch naozaj precízne prepílila a vyčistila. Dvaja pilčíci spolu s traktorom, ktorý kosil a mulčoval jej okraje ju spriechodňovali viac ako týždeň. Výsledok však stojí za to a počas zimy sa to určite odzrkadlí aj na kvalitnejšej úprave. Rovnaká kalamita bola aj v Kremnických vrchoch, kde sa trate tiež spriechodňovali aj za pomoci dobrovoľníkov niekoľko dní. Prípravy prebiehali aj v areáli kúpaliska, kde sa okrem kosenia realizovali aj orezy drevín pozdĺž okruhu, aby sa na nich nezachytával umelý sneh a neohrozovali bežkárov. Treba tiež poznamenať, že spolupráca s majiteľmi pozemkov, na ktorých sa trate upravujú, je aj naďalej dobrá a počas zimy nemáme hlásené žiadne obmedzenia z dôvodu ťažby dreva.
V sedle Tri kríže chceme od tejto sezóny zvýšiť bezpečnosť. Bežkári, ktorí poznajú toto miesto určite vedia, že je to jedno z miest, kde treba byť veľmi obozretní. Prenášanie bežiek skratkou, ich následné obúvanie, do toho strmý zjazd do sedla a strom takmer v strede trate sú kombinácia, ktorá neraz viedla ku krízovým situáciám aj pádom. Nebezpečný strom sme obalili ochranným matracom a osadili tabuľky upozorňujúce na potrebu spomalenia v zjazde. Pri prvej úprave chceme na miesto ešte osadiť oplôtky, ktoré zabránia tomu, aby bežkári, ktorí prenášajú bežky skratkou vchádzali priamo na trať v tomto nebezpečnom mieste, ale pokračovali ešte pár metrov súbežne a obúvali si bežky kúsok ďalej.
Do novej sezóny vstúpime s vynovenou technikou. Ide hlavne o nový veľký skúter s adaptérom, ktorý bol za takmer 40.000 € zakúpený ešte vo februári. Pre pandémiu sa však do terénu dostal iba raz. Využívať ho budeme prevažne v Areáli zimných športov na plážovom kúpalisku a na tratiach na Šachtičkách. Po pätnástich sezónach prevádzky sa generálnej opravy za viac ako 20.000 € dočkal aj ratrak PistenBully 100, ktorý upravuje trate v Kremnických vrchoch. Posilnili sme tiež zasnežovanie Areálu zimných športov. K dvom snežným kanónom pribudne v tejto sezóne tyčové snežné delo V3 od spoločnosti Technoalpin, s ktorou sme pred zimou nadviazali spoluprácu. Tyč nám bezplatne zapožičali a začiatkom decembra sme ju už aj úspešne otestovali.
Počas zimy tak budeme zabezpečovať úpravu takmer 70 kilometrov bežeckých tratí. V Starohorských vrchoch sú to trate Šachtičky – Donovaly po hrebeni a popod Jelenskú skalu, v Kremnických vrchoch trate Králiky – Skalka, Králiky – Hostinec, Králiky – Horné Pršany, Králiky – Kordíky, Králiky – Kordíky cez Kordícku zvážnicu a bežecká areál na Králikoch. Počas sezóny bude na kúpalisku v Banskej Bystrici opäť v prevádzke Areál zimných športov s upravovanou bežkárskou trasou. Jeho prevádzka je však závislá od množstva prírodného snehu, resp. od mínusových teplôt vhodných na výrobu dostatočného množstva technického snehu. Cieľom zostáva pripraviť kvalitnú trať v dĺžke 800 metrov najneskôr do začiatku vianočných sviatkov. V prípade priaznivého počasia sa predĺži na asi 1000 metrov a cieľom zostáva aj zasneženie plochy určenej na výučbu bežkovania. Po ročnej prestávke by sme chceli opäť organizovať aj bezplatné kurzy bežkovania, no všetko je závislé od počasia aj od pandemickej situácie.
<br><br>
Informácie | 27.11.2020 | Cyklo Santé | Čítané 1907x | 2 príspevky v diskusii
Dovoľte mi z tohto miesta pozdraviť všetkých bežkárov a podať niekoľko základných informácií o tom, čo je nové na Skalke.
Približne od polovice leta sme začali s prepilovaním a kosením v časti tratí "Stredný a Horný Kiar". Sú to dva nádherné úseky , ktoré sa ale roky nedali využívať bežkármi. Som presvedčený, že pre mnohých to bude príjemné prekvapenie. Ďalej sa nám podarilo odvodniť, vydrenážovať a zasypať kamennou drťou hlboké jamy smerom od In line okruhu do Bystrického sedla. Vďaka tomu budeme môcť upravovať spomenutý okruh už pri minimálnej vrstve snehu. Týmto prácam sme venovali neskutočne veľa času, materiálu a tiež financií. A keď sme si mysleli, že je takmer všetko pripravené, prišla snehová kalamita. Opäť sme vyrazili na štandardné trate na Skalke a tiež na Južný okruh. Trvalo nám niekoľko dní, kým sa nám podarilo odstrániť všetky popadané a polámané stromy.
Ďalej by som rád informoval o tom, že bežecký areál sa asi DOČKAL!!!!
Po niekoľkých rozhovoroch a rokovaniach sa primátor A. Ferenčik dohodol s firmou Technoalpin o zapožičaní snežného dela na skúšobnú prevádzku. Je potvrdené, že snežné delo bude dovezené na Skalku v priebehu budúceho týždňa. Malo by sa napojiť na vodu z nádrží, ktoré sú zakopané pod štadiónom. Ak sa jeho prevádzka osvedčí, tak sa zainteresované strany dohodnú o jeho ďalšom používaní.
Čo sa týka úpravy tratí-všetku techniku máme pripravenú. Hneď, ako to bude možné, začneme upravovať, pretože verím, že bežkovať sa bude môcť.
Pred prichádzajúcou zimnou sezónou chcem všetkým zaželať pevné zdravie a veľa pekných zážitkov v bežeckej stope.
Roman Béreš Cyklo-Santé.
Informácie | 26.11.2020 | Karol Kováč | Čítané 1180x | 7 príspevkov v diskusii
Pred blížiacou sa sezónou, ktorá je už predo dvermi si priaznivci lyžovania kladú otázky, ako a či vôbec sa budú môcť venovať v zimných mesiacoch svojmu obľúbenému športu. V médiách sa táto téma objavuje často.
Ešte väčšiu dilemu majú pred sezónou prevádzkovatelia lyžiarskych areálov. A to nielen u nás, situácia je v celej Európe neprehľadná.
Podľa najnovších informácií sa otváranie slovenských zimných stredísk bude koordinovať v rámci Európy a ich otvorenie sa predpokladá až 10. januára 2021.
Strašiakom pre autority, ktoré rozhodujú o tom, či strediská lyžovania otvoriť alebo nie, je známy prípad rakúskeho strediska Ischgl, ktoré sa stalo v uplynulej sezóne ohniskom šírenia koronavírusu.
Je preto pochopiteľné, že v jednotlivých krajinách sú opatrní v rozhodovaní, aby znova nenastalo nekontrolovateľné šírenie vírusu.
V prvej vlne boli aj u nás v marci lyžiarske strediská uzavreté. Žiaľ pod lyžiarske strediská boli zahrnuté aj strediská bežeckého lyžovania.
Od začiatku pandémie už ubehlo 9 mesiacov a o koronavíruse, jeho šírení a následkoch už vieme oveľa viac.Preto by sme mohli očakávať rozumné rozhodnutia a usmernenia ako a za akých podmienok lyžiarske strediská otvoriť a nie skratkovito prezentovať, že lyžiarske strediská môžu byť ohniskami nákazy tak ako sa k tomu dnes vyjadrujú niektorí politici - lebo Ischgl.
Dnes už vieme, že:
1. Pre šírenie vírusu sú najlepšie podmienky v uzavretých nevetraných priestoroch, kde sa zdržiava väčšie množstvo ľudí, ktorí sú spolu bez prekrytia dýchacích ciest a nedodržiavajú sociálny odstup. Čím dlhšie sa v takomto priestore zdržujeme, tým väčšie je nebezpečenstvo, že sa vírusom nakazíme. Teda aj v spomínanom rakúskom stredisku k šíreniu vírusu dochádzalo pri zhromaždeniach ľudí v uzavretých baroch či reštauráciách. Určite nie tým, že jeden zjazdár prefrčal vedľa druhého na svahu.
2. Ďalším komunikovaným nebezpečenstvom je mobilita ľudí, ktorá prispieva k tomu aby sa vírus mohol šíriť z jednej lokality do druhej.
3. Najohrozenejšou skupinou ľudí, pre ktorých je vírus najnebezpečnejší sú starší ľudia, obézni a ľudia, ktorí trpia na iné závažnejšie ochorenia. Čiže ľudia so zníženou imunitou a podlomeným zdravím.
Asi tiež rozumieme tomu, že odborníci v oblasti infektológie prijímajú také opatrenia, aby sme naše rozvrátené zdravotníctvo nedostali do kolapsu. Tomu sa dá rozumieť a mali by sme s tým súhlasiť. Zdôrazním, súhlasiť s tým o čom rozhodnú odborníci!
Toľko zdravotnícke okienko. Verím, že to veľká väčšina populácie aj u nás vie a že sa podľa toho aj správa. Chcel som to však zhrnúť aby som zdôvodnil moje názory, ktoré chcem prezentovať ďalej.
Keďže sme na serveri zameranom pre bežkárov, budem tu prezentovať svoj názor na to, čo si myslím o tom či je možné prevádzkovať strediská bežeckého lyžovania.
V kontexte toho, čo vieme po mesiacoch pandémie, ktoré som vyššie zhrnul do troch najdôležitejších bodov si myslím, že bežecké lyžovanie nemôže prispieť k zhoršeniu pandemickej situácie. Prirovnal by som to k horskej turistike, ktorá nikdy nebola zakázaná, naopak, pobyt v prírode sa aj z medicínskeho hľadiska odporúča. Nezachytil som žiadnu informáciu, že by bolo identifikované nejaké ohnisko nákazy napríklad z v lete preplnených Tatier. Tak prečo uvažovať o zatváraní bežkárskych stredísk?
Pri bežeckom lyžovaní sa stretáva množstvo ľudí v uzavretom a nevetranom priestore? Nie!
Pri bežeckom lyžovaní dochádza k zvýšeniu mobility? Áno, v takej miere ako pri ceste za turistikou alebo iných výletov do prírody, ktoré povolené sú. Avšak pri dodržaní základných pravidiel, ktoré sú povinní všetci rešpektovať aj pri návšteve obchodov, cesty do práce, k lekárovi, za príbuznými vieme riziko prenosu takmer vylúčiť.
Ako by sa teda dalo zdôvodniť to, že bude vydaný zákaz prevádzkovať bežkárske trate? Podľa mňa seriózny argument k tomu neexistuje. Iba pod zámienkou zníženia mobility? Nemôžeme predsa prinútiť ľudí zostať sedieť doma, zakázať im pohyb, aktívne žiť. S koronavirusom sa už naozaj naučme koexistovať. Dodržujme všetky hygienické opatrenia ale nezatvárajme ľudí do domáceho väzenia.
Pobyt v prírode na čerstvom vzduchu zvyšuje imunitu, pomáha predchádzať obezite a pohyb všeobecne prispieva k zlepšovaniu kardiovaskulárneho systému človeka. Dovolíme turistom voľne sa pohybovať v prírode ale zakážeme turistom-bežkárom pohyb na lyžiach na bezpečne upravených tratiach? To predsa nemá logiku. Tak verím, že prevládne zdravý úsudok a k takémuto zákazu nepríde.
Pri bežeckom lyžovaní sa netvoria rady na vleky a lanovky, nie sme nútení sedieť spolu s cudzími ľuďmi v kabínke lanovky alebo na sedačke.
Dokonca by bolo, podľa môjho názoru, možné za stanovených podmienok otvoriť aj zjazdárske strediská ak vylúčime všetky činnosti, ktoré s lyžovaním nesúvisia. Žiadne otvorené bary pri svahu a reštaurácie, žiadne zábavné podniky. Obmedzenie počtu ľudí na sedačkách a lanovkách, prekrytie tváre pri čakaní na lanovky a vleky. Tiež by mohli ubytovacie zariadenia poskytovať ubytovaným hosťom stravovanie vo svojich priestoroch tak, ako je to napríklad v Česku.
Nebráňme ľuďom v aktívnom pohybe, nevymýšľajme nezmyselné opatrenia len preto, že nie sme schopní cielené opatrenia aj následne kontrolovať a vymáhať ich dodržiavanie. Jedným z takýchto nezmyselných opatrení je povinné nosenie rúšok na voľnom priestranstve len preto, lebo je to tak jednoduchšie ako vysvetľovať, kedy je ich použitie potrebné aj vo vonkajších priestoroch.
Počas prvej vlny sme tak museli pri behu, či bicyklovaní mať prekryté dýchacie cesty. Dnes už našťastie pri športovaní platí výnimka.
Ja verím, že do bežeckej stopy sa dostaneme už čoskoro, musíme si však počkať na priaznivé snehové podmienky, ktoré sú zatiaľ v nedohľadne.
Teším sa na stretnutia v bielej stope a budem rád ak sa vyjadríte k tejto problematike v diskusii pod článkom.
Ilustračné obrázky sú výstrižky zo sme.sk, ta3.com, refresher.sk a 24hod.sk
Kremnické vrchy - Skalka | 16.11.2020 | Karol Kováč | Čítané 1471x | 1 príspevok v diskusii
Pre minuloročnou sezónou pribudlo na bežkárskych tratiach nové značenie tratí, ktoré významne pomohlo bežkárom orientovať sa pri pohybe najmä v okolí štadióna Rudolfa Čillíka.
Mesto a organizácie zainteresované do úpravy bežeckých tratí tak prispelo k bezpečnosti a lepšej orientácii na spletitých tratiach pre bežkárov. Do údržby a príprave tratí tak mesto a Kremničania každoročne vynakladajú veľa úsilia a aj financií aby trate boli čo najlepšie pripravené.
Aj pred touto sezónou bolo na tratiach odpracovaných veľa hodín na to, aby bežkári v tomto stredisku našli čo najlepšie podmienky pre svoj šport.
Pri októbrovom prvom snežení, sprevádzanom silným vetrom spadlo na trate množstvo stromov, ktoré bolo potrebné odstrániť aby boli cez zimu priechodné. Na niektorých miestach na trati do Bystrického sedla boli zasypané a odvodnené jamy tak, aby sa trate dali upravovať už pri malej vrstve snehu. Tu odviedli chlapci s Cyklo-Santé kus výbornej práce.
A potom je tu malá skupina ľudí, ktorí so svojím postojom v spoločnosti sa rozhodnú asi len tak pre zábavu a dokazovaním si akí sú geroji, urobiť si výlet do prírody a vybúriť sa činnosťou, ktorou ničia úsilie iných ľudí. Ťažko pochopiteľný čin pre normálne uvažujúceho človeka. Zničiť značenie tratí poohýbaním stĺpikov, postŕhaním a zničením tabuliek si dokazovali čo? Akí sú hrdinovia, že ich pri tom nikto nevidel? Akú majú silu, keď to dokázali? Akí sú výnimoční? Oslavovaní podobne tupo rozmýšľajúcim stádom nasledovníkov? Kde berú takýto ľudia inšpiráciu pre svoje konanie? Otázky, na ktoré sa ťažko odpovedá. Zničených bolo celkom asi osem smerovníkov, obnova ktorých bude opäť stáť nejaké financie a prácu tak, aby mohli slúžiť svojmu účelu.
Nebuďme k činom takýchto ľudí ľahostajní a spoločne sa snažme, aby sme si vážili prácu iných.
Na prvých troch fotografiách je vidieť úpravu problematických úsekov do Bystrického sedla, na ďalších potom aj spúšť po vyčíňaní vandalov na značeniach tratí.