REGISTRÁCIA  |  PRIHLÁSENIE
DETAIL ČLÁNKU

Kremnické vrchy - Skalka | 23.1.2018 | Karol Kováč | Čítané 3800x | 13 príspevkov v diskusii
Prvý víkend na spoplatnených tratiach na Skalke pri Kremnici
Pohľad na to ako to v prvé dni vyberania poplatku vyzeralo

Mesto Kremnica, ktoré spolu s Mestským klubom lyžiarov zabezpečuje úpravu tratí v oblasti Skalky sa rozhodlo zaviesť od 20. januára poplatok za vstup na upravené trate vo výške 2€ na deň.

Takýto prístup zvolilo ako prvé na Slovensku. Doteraz sa k tomu nikto neodhodlal, hoci v bežkárskej verejnosti sa už dlho presadzuje takýto prístup. Veľká väčšina priaznivcov tohto športu dlhodobo žiada správcov stredísk aby začali systematicky upravovať trate, za čo sú potom ochotní zaplatiť primeraný poplatok.

Doteraz správcovia stredísk presadzujú dobrovoľné prispievanie od užívateľov bežkárských tratí formou príspevkov do pokladničiek, kúpou nálepiek alebo poukázaním na účet správcu. V minulosti bol pokus aj o spôsob príspevku cez darcovskú SMS-ku. Takýto výber príspevkov pokryje určitú časť nákladov spojených s úpravou tratí a správcovia nemajú takmer žiadne náklady na výber takýchto poplatkov. Umiestnia kasičku pri vstupe na trate, oznámia číslo účtu alebo si nechajú vyrobiť nálepky a tie potom ponúkajú v bufete, požičovni lyží, či na iných miestach. Tiež súbežne je tu pokus OZ Slovensko v pohybe centrálne zhromažďovať finančné prostriedky formou vytvorenia uzavretej komunity aj formou spoplatnením informácií. Takto získané financie sú potom rozdeľované príslušným strediskám. Tomuto spôsobu som sa venoval v samostatnom článku.

Prečo teda väčšina bežkárov presadzuje spôsob prispievania na úpravu tratí priamou platbou pri vstupe na trať? Ak si to niekto doteraz neuvedomil alebo s takýmto spôsobom nesúhlasí, tak je potrebné jednoznačne konštatovať, že takýto systém zaväzuje správcu strediska trate pravidelne upravovať. Je predsa jasné, že ak požadujem platbu pri vstupe na trate, tak tie trate musím najskôr upraviť. V jednom príspevku na sociálnej sieti som napísal, že budem rád, keď si budem môcť zaplatiť za vstup na trate čo najčastejšie, najlepšie vždy, keď si prídem zabehať. Bude to znamenať, že vždy budú trate aj upravené. Áno o tom to je.

V zahraničí je tento spôsob úplne samozrejmosťou a našinec ak príde na spoplatnené trasy, tak ochotne zaplatí. Dnes je bežná taxa v okolitých krajinách 7€ za denný vstup.

Netvrdím, že všetci bežkári sú nadšení so zavedenia povinného poplatku. Vidieť to v reakciách k tejto téme na našom serveri ale aj na sociálnych sieťach. Okamžite sa vynorili názory, že sa budú udeľovať pokuty, niektorí sa vyhrážajú, že nezaplatia, ďalší kritizujú spôsob, koncepciu či čo ja viem čo všetko. Sú žiaľ medzi nimi aj ľudia, ktorí dlhodobo mali možnosť ovplyvniť spôsob úpravy tratí a následne aj zaviesť systém financovania. Ďalší kritizujú to, že ako môžu vyberať, keď nie sú upravené všetky trate, veď za 2€, ktoré si majú zaplatiť by malo byť upravených v stredisku 60 km tratí...
Nie je reálne denne udržiavať všetky trasy, teda cca 60 km tratí v ideálnom stave. Je preto jasné, že veľká časť tratí najmä cez týždeň upravovaná nebude. Preto na takýchto, neupravených tratiach nikto nebude a nemôže žiadať poplatok.

Rozhodnutie začať vyberať poplatok za vstup na upravené trate sa určite nerodilo ľahko a bolo potrebné počítať aj s nesúhlasnými reakciami. Najskôr však bolo potrebné zaviesť pravidelnú úpravu tratí. Zistiť, či budú ľudia, ktorí túto prácu budú schopní a ochotní robiť, či bude dostatok financií a techniky. Od začiatku novembra až do týchto dní to dokázali. Dokázali deň čo deň pri dostatku snehu upraviť trate tak, aby bol vždy upravený okruh pre možnosť tréningu. Ak bolo treba, pri nedostatku snehu nahadzovaním snehu na trate dokázali udržať zjazdnosť problematických úsekov. Je to zásluha hlavne členov MKL Kremnica, ktorých zorganizoval človek so srdcom bežkára Roman Béreš. Bez jeho osobného zanietenia by to určite nešlo.
No vlastne išlo, ak by sa z takejto činnosti črtal výhodný biznis, teda kopec peňazí. Ale o tom to nie je. Ten kto situáciu pozná mi dá za pravdu. O to viac mrzí, že niektorí aj domáci kritici sa začínajú ozývať práve teraz. Neviem, či je to závisť, pritom závidieť nie je čo, alebo urazená ješitnosť, že pri tom nie sú oni.

Ako to teda na Skalke v sobotu a v nedeľu vyzeralo?
Denný náramok v hodnote 2€ ste si mohli zakúpiť v Relax centre, na Hostinci, v predajni CykloSanté a priamo pri vstupe na štadión, v novej dreveničke, kde by mali pribudnúť služby pre bežkárov.
Môžem sa vyjadriť len k situácii priamo na štadióne.

V sobotu sa väčšina bežkárov zastavila pri označenom mieste (Foto č. 1) a náramok si zakúpila, niekedy museli dokonca stáť v rade. Niektorí však prešli bez kupovania náramku. Možno mali zakúpenú nálepku v hodnote 20€, ktorá slúži ako sezónna permanentka, možno si náramok zakúpili na inom predajnom mieste alebo sa rozhodli nezaplatiť. Nikto týchto ľudí však nezastavoval ani nežiadal aby sa preukázali platným „lístkom“.
Bol to prvý deň vyberania poplatku so všetkými sprievodnými javmi a nedostatkami. Veľmi skoro po začatí predaja došli náramky, ktoré bolo potrebné dodať. Predajné miesto bolo zatiaľ provizórne, chýbala prehľadná informácia o tratiach, ktoré sú upravené aj keď informáciu dostali bežkári ústne od predajcu náramkov. Ku každému náramku dostal bežkár prehľadnú mapku o trasách v stredisku (Foto č. 2 a 3).
Je veľa vecí, ktoré treba ešte zlepšiť ale verím, že sa to časom podarí. Ľudia, ktorí si vstup kupovali si väčšinou pochvaľovali, že konečne sa situácia na Skalke zlepšila a radi zaplatia ak trate budú upravené. V sobotu bolo na Skalke upravené všetko, čo sa upraviť dalo a čo sa posledné roky sporadicky upravuje. Neupravuje sa iba okruh označený na mapke ako „Západný“. Priaznivé počasie a 60 km upravených tratí prilákalo do Kremnických vrchov stovky bežkárov.

V nedeľu bola situácia diametrálne odlišná kvôli hustému sneženiu sprevádzanému čerstvým vetrom. V noci pripadlo cca 10 cm nového prachového snehu a celé dopoludnie pomerne intenzívne snežilo. Ranná úprava tratí v okolí štadióna preto nepomohla a trate boli rýchlo zapadané.
Náramky za vstup na trate sa samozrejme ráno nepredávali. V priebehu dopoludnia, keď bolo na štadióne množstvo bežkárov vyrazil na trate ratrak znova. Sneženie už bolo trochu miernejšie a tak sa dala časť tratí upraviť. Upravená bola horná päťka, štadión a inline dráha. Aj keď trate neboli ideálne vplyvom počasia, dalo sa celkom dobre potrénovať a najmä korčuliari sa natrápili v mäkkom snehu. Po úprave si náramok záujemcovia mohli zakúpiť. Treba však povedať, že to už bolo skôr na dobrovoľnej báze, teda ešte na „dobrovoľnejšej“ ako v sobotu. Foto č. 5 je z upravenej trasy v nedeľu, z úseku hornej päťky v Bystrickom sedle

Na záver.

Aktívny bežkári, ktorí sú športovo založení a vyžadujú upravené trate sa konečne dočkali. Títo budú očakávať, že budú môcť platiť vždy, keď na Skalku prídu a že nájdu upravené trate na tréning vždy, keď to počasie a snehové podmienky dovolia.

Sviatoční, víkendoví bežkári očakávajú, že trate budú upravené najmä cez víkend, že budú bezpečné a nemusia sa trápiť v hlbokom snehu či sú klasici alebo korčuliari.

Turistickí bežkári, ktorí preferujú skôr pohyb v neupravenom teréne si prídu na svoje tiež a ak sa náhodou dostanú na upravenú trať, je len na nich, či vyhľadajú miesto predaja, kúpia si vstup u kontrolóra, alebo platiť nebudú. Nikto ich naháňať určite nebude.

Čo je potrebné ešte dotiahnuť do konca?

V krátkom čase doriešiť informovanie platiacich bežkárov o rozsahu úpravy tratí priamo na mieste predaja formou oznamu s popisom alebo mapkou na tabuli. Ideálne svetelná tabuľa s farebne vyznačenými úsekmi podľa podmienok upravenosti.

Zlepšiť kontrolnú činnosť aby sa u platiacich nevytváral pocit krivdy, že oni platia a druhí nemusia.

Komplexne urobiť značenie bežeckých okruhov v okolí štadióna vrátane smeru behania. K tomu umiestniť na nástupnom mieste väčšiu a prehľadnejšiu mapu. Tá, ktorá je súčasťou brožúrky, ktorú dostávajú platiaci bežkári je malá a neprehľadná. Zatiaľ uverejňujem na rýchlo spracovanú mapku hornej päťky vrátane smeru behania s časťou trasy južného okruhu - smer Hostinec, kde sa uvedené trasy stretávajú (Foto č. 4).

Z dlhodobejšieho hľadiska je potrebné vybudovať pre bežkárov zázemie v podobe budovy, kde by bola možnosť v teple a suchu sa prezliecť, odložiť si veci a prípadne osprchovať. Nemusí to byť honosná budova, možno by postačila drevenica spĺňajúca uvedené požiadavky. Veľa bežkárov chodí na Skalku na otočku a prezliekanie v aute nie je nič príjemné. Táto téma je už iný level ale k zlepšovaniu podmienok pre bežkárov je potrebné sa jej vážne venovať.

Verím, že naštartovaná úroveň úpravy tratí vydrží až do konca sezóny, vydrží aj počasie a postupne sa podarí dosať bežecké lyžovanie na Skalke a v Kremnických vrchoch znova o stupienok vyššie.
Na fotografii č. 6 je záber z kamery penzióna Guldiner v pondelok dopoludnia, keď na Skalke panovalo už nádherné počasie a na fotke č. 7, miesto v Bystrickom sedle, kde sa bežkári najčastejšie dostávajú do protismeru a nerešpektujú zákazovú značku.

Ako ste vnímali tento nový fakt cez víkend na Skalke vy? Napíšte svoj názor v diskusii pod článkom.

Karol Kováč, administrátor www.bezkar.sk





Diskusia k článku (13 príspevkov)

na Skalku chodím veľmi malo, takže tie 2 eurá nie sú žiaden problém. Problém by to mohol byť pre tých čo tam chodia často. takže 20 eurová celosezónna permanentka je nevyhnutnosťou. Do diskusie dám aj príklady z bystrickej strany. Trať na pláži upravujú aj zasnežujú, detto trať z Králik do Kordík, či Hostinec. A je tu aj biatlonové stredisko Osrblie tam nás tiež pustia bezplatne. Podľa všetkého vedia získať dotácie od príslušných štátnych organizácii. V prípade Kremnice mi chýba snaha (alebo informácia) o získanie peňazí na úpravu tratí aj od štátu. Osobne preferujem a odporúčam jednorazové platby na celú sezónu a napríklad pre dôchodcov 10- 15 Eur. Pozrite poznám viacero športovcov, ktorí si vedia získať sponzorov na nákladné výjazdy do zahraničia. Získavanie sponzorov na úpravu trati netreba tiež opomínať.
pridal dedo dňa 24.1. 8:14  
Po prečítaní článku a dlhoročnom chodení na Skalku mám svoj pohľad na vec takýto. Všetko je hlavne o ľuďoch. O úcte k tým, ktorý trate upravujú, o ohľaduplnosti jeden k druhému a o ochote akceptovať veci aké sú či aktývne sa postaviť k tomu, čo by sa mohlo zlepšiť. Úpravu tratí na Skalke oceňujem a rád si zaplatím Prvý deň v sobotu večer som zo zvedavosti zaplatil 2,-eurový poplatok asi medzi poslednými hore v búde pri vstupe. V pondelok som zaplatil dole v Cyklosanté 20,- eurový poplatok za známku. Uvítam hore uvedené zmeny-značenie tratí,aktuálne info o upravenej trati formou tabule, prehľadnejšie mapky tratí hlavne pre novo príchodiacich, a stan-alebo búda na prezlečenie to by už bol úplný top. Ale otvorene-na všetko treba peniaze a hlavne ľudí, ktorý sa o to postarajú. Takže moje veľké ĎAKUJEM patrí všetkým, ktorý nám tieto služby poskytujú a hlavne chcú niečo zmeniť v prospech bežkárskej verejnosti. No hlavne by si mal každý uvedomiť, že sa musíme navzájom akceptovať a tolerovať, či už skupinky peších chodiacich po tratiach bežkárov, či naopak. Držím palce aby sa dielo podarilo a bežkovanie na Skalke bolo aj naďalej na vysokej útorvni. Bežkám zdar. Ďakujem.
pridal Ferodl dňa 24.1. 9:11  
Ahojte, spoplatnenie bežkárskych tratí je správny krok správnym smerom. Konečne sa blížime k civilizovanému svetu. A navyše článok je veľmi rozumne a citlivo napísaný. Držím palce a všetkým prajem veľa krásnych kilometrov na upravených tratiach.
pridal miroes dňa 24.1. 20:02  
Plne suhlasim
pridal bikeski dňa 25.1. 9:44  
Plne súhlasím so spoplatnením. Možno by bolo dobré pre informáciu a lepšie pochopenie zverejniť cenu úpravy trate (koľko stojí hodina/ koľko trvá úprava..).
pridal andrej25 dňa 25.1. 19:29  
dobrý nápad, ku mne sa dostala takáto informácia od myslím, že dobrého zdroja. Motohodina ratraku vyjde na 80€, severný okruh sa upravuje cca 2 hodiny.
pridal bikeski dňa 25.1. 20:12  
Tiez mam info, o cene z motohodine priblizne v tej vyske ale cas je asi dvojnasobny. Vychadza to teda zhruba, ze na upravu vsetkych tras je potrebnych v priemere 600 eur. Este samozrejme zalezi aj od pocacia, hrubky snehu, zavejov.
pridal Karol dňa 26.1. 8:56  
Dobrý deň priatelia bežkári. Dovoľujem si v mene OZKH vyjadriť podporu tejto veci a zároveň opýtať sa kompetentných: 1. Kto je za úpravu tratí zodpovedný? 2. Kontaktné údaje na prípadne chvály, sťažnosti, informácie, príspevky, nápady... 3. Bude zverejnené financovanie? ( vybrali sme x €, minuli sme y €, ostalo e €)? 4. Komunikoval niekto s Banskobystrickou, Králickou, Kordíckou, Malachovskou, Pršianskou stranou? 5. Aká je vízia, plány, sny do budúcnosti? 6. Bude možné cez GPS sledovať aktuálnu polohu "rolby na trati? (bežkar.sk) 7. Otázok sa nájde viac... Mám pocit, že sa vo svojich príspevkoch opakujem a že som otravný. Ospravedlňujem sa vopred aj za pravopis. Obávam sa, že pri zdokonaľovaní nášho Kremnického bežkárskeho raja sa neťahá za jeden povraz! Veľmi nerád by som bol, aby červená turistická čiara po hrebeni rozdelila Kremnické pohorie na Kremičanov a Bystričanov! O čo ide? Občianske združenie Kordícky hrebenák sa od roku 2015 výrazne aktivuje pri údržbe a úprave bežeckých tratí v našom okolí. V ďaka dobrovoľníkom z OZKH a obecného úradu Kordíky sme "sprevádzkovali" Kordícku zvážnicu foto 1: https://photos.app.goo.gl/QgyHNORmDeQjPheo1 foto 2: https://photos.app.goo.gl/dJzPZlM0yXDAURVF2 foto 3: https://goo.gl/photos/AidwJzCbgGxSSVR7A Snažíme sa aj o údržbu na Kordícke sedlo - Tabla foto 4: https://goo.gl/photos/C4Kok7w2sqE3kGsq7 Obnovili sme staronovú cestu ponad lúky nad dedinou foto 5 : https://photos.app.goo.gl/0ac2XHGMLDGb1YJa2 foto 6: https://photos.app.goo.gl/gT0geYsHAjteHUrQ2 foto 7: https://photos.app.goo.gl/Q6K5hhvJccXA9VGH2 Vytvorili sme bezpečnejšie rázcestie na Kordícke sedlo - Tabla foto 8: https://photos.app.goo.gl/SsD2bzIDpSS9DZRH2 Vypílili sme konáre a stromčeky od KZ rampa - Tabla foto 9: https://photos.app.goo.gl/Q6K5hhvJccXA9VGH2 Plánujeme vybudovať na Hrbočkách trate pre deti, začiatočníkov, starších foto 10: https://photos.app.goo.gl/o47Iv1xjaN1qGzoo2 Kúpili sme valec na úpravu bežkárskych tratí ktorí nám stojí na dvore lebo ho nemáme za čím ťahať. Riešime to, ale bez dukátov to nejde ľahko. atď... V roku 2018 chceme rozšíriť polocestu od Kor. zvážnici na Tablu. Máme povolenie od mestských lesov BB platné do konca roku 2018. Táto cesta umožní prepojenie - vytvorenie severno-východného okruhu Tabla - Kordícka zvážnica -/- G. tunel -/- Tichá - Králiky - Hostinec - Skalka - Václavák - Kordícke sedlo . Ďalšia výhoda tohoto prepojenia by bola značná úspora času a nákladov na ph pri údržbe, nakoľko rolba môže isť po okruhu len raz a nevracala by sa po tej istej ceste 2 krát. (nevýhoda - 4m široká mäkšia stopa, jedna klasika a nie 6 až 8 m šírka s dvoma stopami na klasický štýl) . A o čo ide? Prečo to píšem? Obávam sa že každé nadšenie opadne. Aké výhody máme z toho mi aktívny, obec ...atď No a to hlavné: Na Kordíkoch žobreme o peniaze rôznym spôsobom. A teraz mi bežkár povie: Neotravuj my sme zaplatili už na Skalke. Ďakujem za možnosť vyjadriť sa k téme. Hop, hop, hop Jaroslav Murgaš.
pridal JMSOZKH dňa 26.1. 12:44  
Ahoj Jaroslav, to prepojenie Kordíckej zvážnice s Tablou bude top počin. Ak sa teda bude upravovať a bude sa dať v pohode vyjsť hore bez vyzutia lyží. Bývam v Banskej Belej, no na bežkách či už na Kremnickej alebo Bystrickej strane som minimálne tri krát do týždňa. Rád pridám ruku k dielu, ak budem môcť. Libor Trilec, ltrilec@gmail.com, 0915154838. Bežkám zdar!
pridal bikeski dňa 28.1. 18:49  
Ahoj Libor. Tablu sme už začali robiť na jeseň no nestihli. Zlyhali bagre. Na jar 2018 mám sedenie s správcom mestských lesov. Upresníme si postup a ideme na to. Či to bude 4m široké uvidíme €€€. Zišiel by sa užší ratrak a chcem sa o tom porozprávať s Kremnickou stranou ak budú mať záujem. Číslo si ukladám a volám Ti. Vyzývam aj druhých nadšencov, ktorý majú záujem priložiť ruku k dielu a na jar to nakopneme!
pridal JMSOZKH dňa 28.1. 19:30  
super, pome
pridal bikeski dňa 28.1. 19:53  
Taktiež súhlasím a myslím, že poplatok by mal byť 4 € na 6 hod. (ráno zatrénuje a po obede ide znova? - NESÚHLASÍM). A to bez rozdielu - tzn., že aj registrovaní v kluboch by mali bez výnimky platiť. Neregistrovaný nemá úplne nič. Registrovaný má zázemie, servis ... . Preto žiadny rozdiel - či je alebo nie je reprezantant.
pridal sixao dňa 3.2. 10:34  
Zares na bystrickej strane na to ide oveľa lepšie ako kremničania. Zverejňujú na stránke koľko sa vyzbieralo. U kremničanov by podľa niektorých návrhov "bežkárov" už mohlo ísť o podnikateľskú činnosť na cudzích pozemkoch. Na parkovisku pri vlekoch v Králikoch pýtali už druhý krát parkovné 20 eur ! A pritom sa tam zdržím na bežkach 2 hodiny. Túto sezónu som im už dal na parkovnom 24 eur. Sam som sklamaný z toho, že Zaresu mnohí nepošlú na účet nič. A do pokladničky na pláži len centy. Chce to podľa všetkého čas a upravovatelia trati vyzbierajú dosť dobrovoľných príspevkov. Samozrejme do financovania treba zapojiť nielen bežkárov, ale aj väčších sponzorov.
pridal dedo dňa 25.2. 13:23