nová registrácia   zabudnuté heslo meno: heslo:
Kremnické vrchy - Skalka | 31.12.2016 | Miroslav ŠKODA | Čítané 1687x | 15 príspevkov v diskusii
Prepojenie Kordíckej zvážnice a severného okruhu Bielej stopy
Snaha o zlepšenie prístupu na severný okruh BS z BB strany

Ahojte priatelia bežkári,
vo svojom článku budem reagovať na dnešnú snehovú správu od Maťa. Maťo, keď si prvý raz na tomto fóre vyslovil myšlienku o prepojení Kordíckej zvážnice na severný okruh BS, okamžite ma napadla možnosť ratrakovania úseku po žltej značke nahor od konca Kordíckej zvážnice, resp. v stúpaní od Tichej po žltej značke smerom na Tunel. Sú tu tri základné otázky, ktoré by som kompetentných poprosil zodpovedať v reakcii na tento môj článok.
1. Je reálne možné ratrakovať tento úsek? Je schopný sa pred Tunelom ratrak otočiť a vrátiť sa naspäť?
2. Sú na túto aktivitu potenciálne k dispozícii na meste ďalšie finančné prostriedky?
3. Je záujem zo strany mesta pomôcť bežkárom dostať sa na severný okruh bez klasického postupu vyzutia lyží pod odbočkou na Kordícke sedlo tak, ako je tomu dnes?

Kedysi sme pravidelne šlapávali všetci na lyžiach už z Kordík až do sedla a nikto sa nad tým nepozastavoval, v rade, jeden za druhým, tak, ako sme o 8.35 ráno na Kordíkoch vystúpili z autobusu pri obecnom úrade. Mnohí si, verím, na to ešte živo pamätáte. Dnes je ale už iná doba...:-) Ak je to, čo navrhujem, reálne, stále mi to príde na niekoľko rokov ako ten najlacnejší variant pre "prevádzkovateľa", aj keď z hľadiska tých, čo korčuľujú, nie je samozrejme úsek medzi koncom Kordíckej zvážnice a dosiahnutím Tunela úplne ideálny. Z môjho pohľadu sa však toto riešenie ničím nelíši od obchvatu zjazdovky v stúpaní na Skalku na severnom okruhu (dokonca si dovolím tvrdiť, že úsek od konca Kordíckej zvážnice po Tunel je kratší, ako spomínaný obchvat, mám pocit, že to nie je viac, ako jeden kilometer po Tunel).

Stále je to lacnejší variant, ako odrážanie novej zvážnice po dosiahnutie ktoréhokoľvek bodu na severnom okruhu BS z Kordíckej zvážnice tak, ako o tom uvažoval Maťo už v mnohých svojich príspevkoch.

Priatelia, využime to, že Tunel bol zrekonštruovaný a pokúsme sa nájsť riešenie tohto problému, nad ktorým už roky rozmýšľam aj ja. Budem vďačný vo Vašich reakciách za akýkoľvek podnetný nápad.

V Novom roku všetko dobré všetkým Vám

Miro<br><br>





Diskusia k článku (15 príspevkov)

 
Karol (01.1. | 11:56) Ahoj Miro, vďaka za článok a oživenie diskusie o možnosti prepojenia Kordíckej zvážnice so severným okruhom BS. Týmto problémom sa zaoberal aj článok http://www.bezkar.sk/clanok.php?id=408, kde sú aj možné varianty a pod článkom aj názory ľudí, ktorí terén poznajú lepšie ako ja. Súhlasím s tebou, že napojenie zvážnice smerom k tunelu je to asi do jedného kilometra s prevýšením cca 80 metrov. To by naozaj nebolo nič neprekonateľné. Budem v januári na Skalka, tak to prejdem s GPS a dám sem presné parametre. Pre klasikov je to už dnes vhodná cesta ale my korčuliari by sme skutočne privítali úpravu. Ratrak sa hore určite neotočí ale skúter možno, neviem to posúdiť. Tak krásny nový rok s kopou snehu.  
miroBB (01.1. | 16:01) Karol, ďakujem za reakciu. Predpokladám, že Kordícku zvážnicu podobne ako ja už poznáš zrejme naspamäť. Niekoľkokrát pri jej prejazde som si veľmi dobre všímal okolitý terén smerom k hrebeňu Kremnických vrchov. Celý čas v podstate ideš popod Vyhnátovú s jej vrcholom vo výške 1 283 m/nm a nemyslím si, že je vôbec možné niekde odraziť nejakú novú zvážnicu smerom na hrebeň, lebo v týchto miestach ide severný okruh BS po opačnej strane kopca, čo je ZÁKLADNÝ PROBLÉM NAPOJENIA. Na hrebeň sa v podstate severný okruh v smere od Kordíckeho sedla napája až pod Tunelom, čiže z môjho pohľadu fakt jediným reálnym riešením je ratrakovanie žltej značky smerom na Tunel. Roky rokúce sa tam ešte za totáča chodilo, keď mi starší bežkári rozprávali, že na Tajovskú chatu chodili v sobotu a v nedeľu ráno tri plné autobusy lyžiarov a všetci šľapali poctivo jeden za druhým od Tajovskej chaty až na Tunel (na Kordíky sa vtedy vraj chodiť nezvyklo). Jasné, že pre korčuliarov je to relatívne problematickejší úsek, ale z môjho pohľadu je to jediné reálne možné napojenie sa na hrebeňovú trasu. Vždy, keď idem od Kordíckej zvážnice dole na Tichú alebo naspäť, je tento úsek smerom na Tunel prešlapaný od "klasikov". Ak je dnes možné ratrakovať spodný úsek žltej značky, neverím, že by nebolo možné robiť aj zvyšný vrchný kilometer, čo i len skútrom s plachtou. Je to všetko o záujme zainteresovaných vyjsť nám bežkárom v ústrety a v tomto ja vidím za posledné dva roky obrovský posun vpred. Ešte je stále jedna iná možnosť - upravovať úsek spod odbočky na Kordícke sedlo na Tablu k Obrázku, tu by však bolo samozrejme potrebné potom robiť aj hrebeň Tably smerom späť na Kordícke sedlo, čo je už pomerne komplikovaná a značne nákladnejšia záležitosť. A možno sa raz dožijeme aj toho, že sa opäť bude robiť strojom aj bývalý tzv. "západný okruh" - Ištvánka, Flochová, Javorová studňa a späť cez Tri kopce do Širokej (Mokrej) doliny s napojením na severný okruh...   
Karol (01.1. | 16:30) Miro, na Skalku chodím už roky, poznám aj Tajovskú zvážnicu ale Kordícku ešte nemám prejdenú. Chystám sa konečne o týždeň, keď budem hore. Pokiaľ viem, v tejto sezóne sa má upravovať a smerom na Tablu, BS chce tadiaľ potiahnuť pretek. Ale ešte k tej úprave na Tunel skútrom. Ochota zo strany Kordíčanov je ale jediný problém je aby sa pod tunelom dokázal skúter s finišérom otočiť. Vykorčuľovať by sa to dalo, veď keď zvládame obchvat zjazdovky, ktorý má prevýšenie 70 metrov na 700 metrovej vzdialenosti. tak toto by bolo asi niečo podobné.  
miroBB (01.1. | 16:55) Absolútne súhlasím, tu nejde o to, aby človek spomínaný úsek vykorčuľoval tak, že bude v hedlajnoch televíznych novín:-), tu ide o to, aby bol úsek pravidelne upravovaný a aby sa lyžiar na skejtových lyžiach dostal v pohode na hrebeň. Zrejme úprava skútrom zo strany obce je momentálne jediné finančne možné riešenie. Zajtra cez obed chcem vybehnúť Kordícku, zastavím sa na obecnom úrade a skúsim sa slušne na pár vecí popýtať.  
Steve (01.1. | 17:42) Ahojte V minulosti (pred 6-7 rokmi) nebola upravovaná "kordícka zvážnica" a behalo sa (na strane od BB)len po "králicko - tajovskej zvážnici" od skokanských mostíkov smerom na tajovskú chatu, s prípadným predĺžením do Kordík. Vtedy som sa touto otázkou prepojenia bystrickej strany a sev. okruhu BS veľmi zaoberal (v mojej hlave), a jednoznačne som prišiel k presvedčeniu, ktoré sa mi zdalo a zdá ako najoptimálnejšie a perspektívne. Kordícka zvážnica by sa mala prepojiť so severným okruhom v oblasti Kordíckeho sedla, samozrejme vybudovaním krátkej prepojovacej zvážnice. Vtedy som mal v teréne a v mojej hlave vytipované aj konkrétne miesto. Riešiť prepopjenie cez Tunel je podľa mňa nevýhodné riešenie. Takéto prepojenie by vytvorilo aj nový bežecký okruh = bystrický okruh = hrebeňová časť sev. okruhu smerom na bystrickú stranu cez túto novú prepojovaciu zvážnicu a ex.králickú zvážnicu. Takto by sa Kordíky a areál Králiky stali ďalším plnohodnotným miestom na nástup do tohto bežeckého areálu na Skalke, ktorý som práve ja v minulosti ako prvý nazval potencionálnym "bežeckým rajom" Momentálne v tejto oblasti bežkujem minimálne, lebo volný čas trávim v oblasti pod Kubínskou Holou, kde je síce výborné lyžiarske centrum, ale príprava a zlepšovanie bežkárskych podmienok sú oproti Kremnickým vrchom len v plienkach.   
JMSOZKH (01.1. | 22:34) Chlapy a ča tak sa stretnúť zajtrá 2.1.2016 o 13.00 hod pri búde. Aby bola komunikácia rýchlejšia pošlite mi na meil: jms@profiokno.eu tel. čísla, alebo meilove adresy. Podebatíme na mieste o možnostiach. Vítaní budu všetci priaznivci...Predseda OZKH Murgaš Jaroslav.  
Lubomir (01.1. | 15:47) Súhlasím s tým, že v dávnejšie minulých časoch sme stúpali na Kordícke sedlo aj priamo z Kordík aj pešo, kde sa dalo aj na bežkách. Dole to bol zážitpk pomedzi stromy A Tichou na Tunel to bolo bežná trasa - v tej dobe ešte neupravovaná, ale bežkármi dobre prešľapaná. Neviem, či bolo vhodné míňať drahé peniaze na budovanie niečoho nového. Klasici by problém nemali mať a keby sa to prebehlo skutrom, tak byto snáď a korčuliari zvlídli. Ja osobne som v súčasnosti veľmi spokojný s úpravou tratí, aj ked nie vždy je potiahnutá stopa na CT, ale poradím si. S obdobím pred nejakými 10 - 15 rokmi sa to nedá porovnať a s obdobím pred 40 - 50 rokmi ani nehovorím. Ale beťkovali sme aj vtedy  
Matobb (01.1. | 17:43) Zapojím sa teda aj ja do diskusie. Včera som bol na mieste a pozeral som, či by bolo takéto napojenie možné. Ja som ako už viete za také optimistické (utopické???) riešenie, pri ktorom abstrahujem od nejakých majetkových vzťahov na území, finančnej náročnosti atď., preto sa treba na tento môj návrh aj tak pozerať. Z môjho pohľadu by bolo fajn plnohodnotné napojenie, teda nová zvážnica adekvátnej šírky a primeraného sklonu. Vieme, že strmé úseky menej zdatných bežkárov odrádzajú a obchvat na Skalke to potvrdzuje. Trasa cez tunel aj terajšie trasy z Kordíkov smerom na hrebeň majú charakter skôr strmých, úzkych lesných závozov. Ešte dohora sa celkom dá vytrápiť, ale podľa mňa je mimoriadne potrebné sa pohodlne a hlavne bezpečne dostať aj dole. Aj teraz sa pustiť z konca Kordíckej smerom na Tichú je veľmi ťažké pri top podmienkach a to sa považujem za dobrého bežkára. Stromčekovať kilometer či dva strmo hore tiež nepovažujem za pôžitok...Preto prípadné upravovanie terajších trás by bolo síce super, ale masovo by sa pre svoj profil nevyužívali. Miro, nemáš pravdu v tom, že napojenie je nemožné, podľa mňa je práveže mimoriadne jednoduché...“stačí“ cca 600 – 700 metrov novej zvážnice. Tú by bolo potrebné odraziť niekde v strede medzi rampou a vrcholovou búdou vo výške cca 1050 m.n.m. Potom by na tom úseku stačilo prekonať prevýšenie cca 70 metrov, čo je úplne v pohode na šlapanie dohora aj pohodlný zjazd. Urobil som aj dva obrázky a keďže sa nedajú vložiť sem, hneď teraz ich vložím do snehovej správy. Červenou je vyznačená nová zvážnica a čiernou terajšia trasa, ktorú prenášame. Červený krúžok je vrcholová búda, ktorá je asi 1115 m.n.m., Kordícke sedlo je 1117 m.n.m. Z môjho pohľadu ideálne a realizovateľné riešenie, tak možno niekedy... &#61514;  
miroBB (01.1. | 20:05) Maťo, absolútne s Tebou súhlasím v tom, že nemám pravdu:-). Aby sme sa ale správne rozumeli, obaja tvrdíme jedno a to isté a neviem preto, či si ma správne pochopil. Kordícka zvážnica sa na severný okruh BS dá napojiť iba na dvoch miestach - na Kordíckom sedle alebo na Tuneli. Napojenie na inom mieste nie je možné, lebo severný okruh ide medzi týmto dvoma bodmi po opačnej strane hrebeňa. Napojenie na Kordícke sedlo je ekonomicky náročnejšie, pre bežkárov však oveľa praktickejšie z hľadiska vytvorenia nového "bystrického" či "východného" okruhu s centrom zrejme na Králikoch, avšak napojenie na Tunel je lacnejšie, avšak pre "korčuliarov" náročnejšie. Absolútne súhlasím s názorom, že hore to každý nejako "vyťapká", ide o bezpečný zjazd, ktorý je kľúčový. Zajtra si opäť cez obed idem prebehnúť Kordícku zvážnicu, ktorá je z môjho pohľadu, čo sa týka kondičného tréningu, absolútny TOP v Kremnických vrchoch, porovnateľná z tohto hľadiska snáď iba so stúpaním na Vlčí vrch. Na Kordíckej zvážnici za odbočkou na Kordícke sedlo človek prejde deväť pravotočivých zákrut, aby sa dostal k búde. Keď ju vybehneš najbližšie Ty, skús lokalizovať podľa mojej pomôcky (tzn. po koľkej pravotočivej zákrute z tohto bodu) presné miesto, kde by si odrazil zvážnicu smer Kordícke sedlo. Ja si to zajtra veľmi detailne "odčekujem" a keď sa vrátim, hodím sem info, kde presne by mala začínať nová prepojovacia zvážnica. Zdá sa mi to ako utópia, avšak nikdy nevieš, možno práve táto naša debata je začiatok snahy o realizáciu čohosi, čo by naše mesto a obce z BB strany premenilo na dokonalý bežkársky raj.  
kordiky (02.1. | 9:57) Pekný deň chlapci a verím, že aj dievčatá. budem stručný lebo viem o čom hovorím - už len vybaviť aby sa mohlo dnes takto bežkovať na Kordíckej zvážnici nebolo ľahké ani jednoduché a každý rok sa to opakuje - zabudnime teda na akékoľvek nové zvážnice a budovanie ciest a vážme si Kremnické vrchy také aké sú - ja som človek priami a hneď konám a rozmýšlam súčasne. takže: 1.)Mestský ratrak ( cca 3,5 metra šírka) sa dnes dostane cca 500-600 metrov pod tunel. je to tam vyššie úzky úvoz a nezmestí sa tam s pásmi. ináč by sa dostal až k tunelu a vie sa tam aj otočiť resp. tesne pod na poslednej zákrute a zvyšok vycúva 2.) volal som to z Romanom CH. a je ochotný to robiť a je to predvibavené aj na meste ( už od minulého roka) 3.) teda najjednoduchšia možnosť ako sa dostať hore je robiť tunel 4.) v lete to z Romanom a majiteľmi lesa a cesty pozrieme a dohodneme upravu cesty tak aby sa ratrak dostal až k tunelu ( teším sa na hojnú účasť na brigáde) - už dnes sa od tichej k zvážnici niektorý bežkári čo len korčulujú vyzúvajú a aj ked šetrne predsa poškodzujú upravenú stopu ( išiel som tento rok aj hore aj dole a dá sa to. a to som ťažký 115 kilový maco) - sami si ničíme čo robíme. kto chce rovinku nech ide na pláž do BB :) krásny bežkársky nový rok všetkým praje za obecný úrad Kordíky Juraj Kundrata PS: ešte mám v hlave napojenie cez sedlo a tablu bez úprav ciest. len by to chcelo ešte menší ratrak snow rabbit 3.( https://www.youtube.com/watch?v=NpjfSIgZ2hU ) ten to všetko prejde stojí zo všetkým cca 120 000€. skúter je dobrá vec ale len na dohladzovanie toho čo utlačil ratrak ( moje dlhoročné skúsenosti z prácou na bežecký stopách)   
rudobb (02.1. | 12:48) Pozdravujem všetkých ľudí dobrej vôle, bežkárov zvlášť a prajem zdravý a uspešný nový rok 2017. Osobne sa stotožňujem s názorom 115 kilového maca ;). Dostať to do dnešnej podoby a rozsahu (ktoré su fantastické) isto nebolo a nie je ľahké a ´razenie´novej cesty asi nie je reálne. Ak by sa ratrak vedel dostať až k tunelu tak to by bola veľká paráda.Už teraz ma veľmi potešila ratrakom upravená zvážnica asi 300m pod tunelom (vid príspevok v Sneh.správach). Komu je tento úsek príliš strmý, má stále možnosť ísť z Králikov na Bzstrické/Králické sedlo. Brigádu potom prosím ohlásiť čím skôr (minimálne mesiac vopred) nech sa vieme zariadiť, prípadne ich spraviť viac, nech si každý nájde termín kedy sa môže zúčastniť.  
miroBB (02.1. | 18:51) Chlapci a aj dievčatá (hlavne tie kordícke:-)), budem sa snažiť byť stručný a vecný, čo sa mi, samozrejme, nepodarí. Maťo, potenciálne odrazenie novej zvážnice na Kordícke sedlo je podľa mňa možné iba na jednom mieste - po šiestej pravotočivej zákrute v stúpaní na búdu za odbočkou na Kordícke sedlo, v jedinom relatívne rovnom úseku pri stúpaní nahor. Po dnešnej debate so zainteresovanými priamo na trati mi je jasné, že odrazenie novej zvážnice je nerealizovateľné, les a cesta patria OZ Lesov SR Slovenská Ľupča a ako som sa vyzvedel, problémy, ktoré boli s realizáciou Kordíckej zvážnice, boli neskutočné a je zázrak, že sa vôbec táto trať stala bežkárskou traťou v plnej dĺžke, aj keď podľa informácií, ktoré mám, je to stále iba polooficiálne. Buďme radi aj za to. Buďme pragmatickí, jediné reálne riešenie je ratraktovať Tunel. Mám 100% info, že Roman (čitateľ, rozumej "ideály ratrakista:-)") je ochotný to robiť, nedostane sa však až k Tunelu, na záverečný zhruba 500 m úsek má bohužiaľ široký rozchod ľavých kolies od pravých:-) Nevadí, ako píše Ďuro, v lete spravíme brigádu a spriechodníme si to až po Tunel. Ratrak sa je schopný otočiť aj na mieste, takže s návratom nie je problém. Dnes som z Kordíckej išiel až na Tunel a stúpanie bolo relatívne v pohode, vykorčuľoval som to síce s jazykom na snehu, ale dostal som sa tam. Nadol naspäť na Kordícku som vyzúval, ale iba preto, že to bolo rozbité od peších (tu ale lyžiarom nie je možné nič vytknúť) a korčuliarske lyže mi na tom teréne skákali ako Sergej Bubka kedysi...:-) Nevadí, mám pocit, že vec idú k lepšiemu...všetko dobré všetkým Vám...a Jarko, vďaka za dnešné príjemné stretnutie.  
Matobb (07.1. | 21:44) Až dnes som sa opäť dostal o týchto miest...Miro, zákruty som zabudol počítať, ale približne myslíme rovnaké miesto. Je tam rúbanisko nad zvážnicou...je o taký môj sen možno na najbližšie desaťročia, takže možno niekedy... končím už na túto tému, môj názor poznáte. Čo sa týka napojenia na tunel, tu si stojím za svojim názorom, že prípadná úprava až hore by veľmi pomohla a budem rád ak sa to podarí, no nikdy to nebude plnohodnotné bežkárske napojenie, skôr také skialpové...Dnes som to skúsil, ešte pokiaľ sa dostal ratrak sa dalo aspoň stromčekovať, potom už ani to... Ako problém vidím aj úpravu tohto závozu pre ratrak. Jedno miesto (je tam taký malý zosuv) sa mi zdá veľmi úzke a vyššie je to strašne vymité do takého válova, neviem, či by to rarak vôbec upravil. Takže držím palce pri prípadnom spriechodňovaní pre ratrak, no podľa môjho názoru tu bude treba väčšie zásahy, ako iba nejaké drobné úpravy a vypiľovanie, podľa mňa to bude chcieť nejaký väčší stroj a terénne úpravy. No a aj keď sa to podarí, stále to bude strmé. Už dnes na úseku pokiaľ sa dostal ratrak bola stopa rozbitá od peších, rozumej bežkárov s bežkami v rukách. Pekne bolo vidno stopy od bežkárskych topánok smerom hore aj dole. Dohora sa bude dať prejsť aj po takom, no nadol sa pustí iba pár odvážlivcom a asi ani ja by som si netrúfol...a vyčítať menej zdatným bežkárom, že ničia trať asi nikto nebude...takže aby som to uzavrel, budem rád pokiaľ sa to podarí upravovať až hore, no podľa mňa je to na masívne užívanie príliš strmé.  
miroBB (11.1. | 17:03) Maťo, obaja vieme, že nová zvážnica je asi utópia...verím, že všetci urobíme v lete maximum preto, nech sa to budúcu zimu ratrakuje až pod tesne Tunel na tú slepú zvážnicu...ja si mylsím, že záujem a snaha tu je...a nech si to každý potom s terénom rozdá tak, ako uzná za vhodné...tu sa za pešie stopy v snehu na nikoho hnevať nebudeme...všetko dobré, nech Ti to dobre kĺže a ak ideš na stopu, želám Ti čo najlepšie umiestnenie...:-)   
Karol (14.1. | 21:13) Predsa len ešte jedna moja reakcia k možnému prepojeniu keďže som sľúbil. Prešiel som spomínaný úsek z tunela po zvážnicu po žltej značke a zmeral som to pomocou GPS. No oproti obchvatu zjazdovky Pekná vyhliadka je to podstatne náročnejšie. Dĺžka od tunela po zvážnicu 1,2 km, čo je o 500 metrov viac a prevýšenie 180 metrov, čo je o 110 metrov viac ako spomínaný obchvat. Dolu sa to pri dobrých podmienkach zpluhovať dá, hore pri úprave pre zdatného korčuliara zdolateľné ale s veľkou námahou. Čiže väčšina by asi lyže vyzula. Z tohto pohľadu je to žltou značkou zo zvážnice do Kordíckeho sedla kratšie a aj prevýšenie menšie: 0,95 km a 155 metrov. S lyžami v rukách sme tento úsek prešli za 20 minút. A ešte môj dojem zo zvážnice, keďže som ju išiel prvý krát. Je to pekný úsek s krásnymi výhľadmi. Škoda, že zvážnica bola rozjazdená skútrom. Aj bez prípadného realizovania prepoja so severným okruhom na Skalke doporučujem absolvovať napríklad tak ako sme to urobili my, teda zo Skalky cez tunel s návratom do Kordíckeho sedla.  
 
 



© RK Service 2009-2016                kontakt:adminbezkar.sk